Microsoft Digits Controller: geef je spel de vinger

Microsoft gaat met de Digits controller nog een stapje verder dan Kinect. Of eigenlijk, dit doet ondermeer wat de oorspronkelijke Kinect had zullen doen: vingerherkenning. De Digits controller is een apparaatje welke je onder je pols bindt. Met behulp van een tweetal camera’s en een laser wordt de positie van de vingers bepaald en vertaald naar een beeldscherm. De toepassingen kun je zelf wel weer verzinnen. Facebook liken, maar dan echt. Met je vinger schieten naar een scherm, een deur openen met een handgebaar, door menu’s bladeren met handgewapper. Of wacht, dat waren eigenlijk al de toepassingen van Kinect die ook niet echt goed uit de verf kwamen.

Er is natuurlijk wel een voordeel ten opzichte van de Kinect, naar eigen zeggen van Microsoft is er geen ‘line of sight’ nodig tussen de camera en je hand. Onzin natuurlijk, die is er wel degelijk. Maar de kans dat het zicht van de camera’s onderbroken wordt door een object is wel veel kleiner. Of het moet al zijn omdat je je belachelijk grote penis in je hand hebt. Verder valt me op dat ook in de demo van microsoft, die je hier kunt bekijken, dat er twee Kinect problemen ook in dit apparaat aanwezig zijn. Ten eerste: lag. Ik zie een duidelijke vertraging tussen het ingeven van de commando’s en de vertaling naar het scherm. Dit valt misschien nog op te lossen met snellere hardware of efficiëntere programmatuur, maar om het betaalbaar te houden zal dit wel weer lastig worden.

Het andere issue is het feit dat het alleen maar de onderkant van de hand gezien wordt. Dit betekent dat in bepaalde situaties door de programmatuur geraden zal moeten worden waar je vingers zich bevinden. Maar misschien komt er een stereoscopische versie op de markt met camera’s rondom je volledige pols. Of een complete handschoen.

Al met al, ik weet het niet. Een vernuftig staaltje techniek, maar op het gebied van gaming betwijfel ik of dit een succesvolle toepassing wordt. Deze Chineesmeneer gelooft er in ieder geval wel in. David Kim, student aan de Microsoft universiteit, vertelt via een beroerde skype verbinding wat meer over Microsofts nieuwe speeltje.


Vorig artikel:
Volgende artikel:

3 reacties op “Microsoft Digits Controller: geef je spel de vinger”

  1. Een bewegingsgevoelige controller werkt natuurlijk een stuk beter dan dit, zeker als je het combineert met een tablet…

    Zwijneveld Reply:

    Klinkt briljant. Waarom maakt niemand zoiets?

  2. Lijkt me een beetje kinect in het kwadraat inderdaad, of te wel, nutteloos voor gaming.
    Maar leuk speelgoed verder om mee te kloten.

Plaats uw reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Powered by JK IT