Cargo Commander is een game van Nederlandse bodem. Het dynamische duo Maarten Brouwer en Daniël Ernst, welke tezamen Serious Brew vormen, hebben anderhalf jaar gewerkt aan dit ruimte-actie-platform-spel. Inmiddels hebben ze in Digital Tribe (bekend van onder andere euh…) een publisher bereid gevonden om het spel uit te geven. Onafhankelijke ontwikkelstudio, onafhankelijke uitgever, dat klinkt indie! Het spel draait ook nog eens prima op een Mac, dus zodoende mocht ondergetekende er mee aan de slag.
Nu zeg ik wel dat Carco Commander prima draait op een Mac, één keer heeft hij mijn iMac vast laten lopen. Ik kon het programma niet afsluiten en terug naar mijn Mac werkblad lukte me met geen mogelijkheid. De enige manier om de boel geforceerd af te sluiten was door middel van de stekker uit het stopcontact te trekken. Voor PC gebruikers zijn vastlopers schering en inslag, maar om een iMac om zeep te helpen moet je van goede huize komen. Daarvoor alvast een pluim voor Serious Brew.
Gameplay
In Cargo Commander draait het allemaal om een eenzame baardaap op een ruimtestation welke cargo verzamelt door een magneet te gebruiken. Op het moment dat die magneet aangeslingerd wordt, komen grote containers je schip rammen waarna deze doorzocht kunnen worden. Het is mogelijk deze via een bestaande ingang te betreden, maar met behulp van een boor kunnen ook zelf ingangen gemaakt worden. Vervolgens is elke container een soort van platform level waar ‘loot’ gevonden kan worden en waar mutanten rondlopen welke je te lijf gaan. Het klinkt tot nu toe als een vrij basale platformer, echter Cargo Commander heeft een aantal twists.
Ten eerste is dat de zwaartekracht. Elke container welke betreden wordt heeft namelijk een andere. Dus soms denk je dat je via de zijkant naar binnen gaat, maar blijkt dat de bovenkant te zijn. Indien een container via de buitenkant betreden wordt en niet rechtstreeks vanuit je schip, is daar bovendien even helemaal geen zwaartekracht. Sommige items zijn dan ook alleen maar vanaf een bepaalde positie bereikbaar, omdat baardmans maar tot een zeker hoogte kan springen. Daarnaast zijn niet alle wanden en plafonds met de boor te doorboren.
Een ander leuk aspect is het feit dat na een bepaalde tijd de waarschuwing verschijnt dat er een wormhole onderweg is. Deze sloopt de containers, te beginnen bij degene welke het verst weg is en daarna degenen dichterbij het schip. Deze tijdsdruk dwingt de speler om keuzes te maken, meestal kunnen niet alle containers volledig doorzocht worden. Is een container eenmaal verwoest dan verdwijnt de zwaartekracht maar ook de mogelijkheid om adem te halen. De ruimtejutter kan wel even zijn adem inhouden, maar als het moederschip niet snel genoeg bereikt wordt verandert hij in spacevissenvoer. Dus wat doe je als het alarmsignaal gaat, nog een container verder zoeken of toch maar terug naar de veilige haven?
Verder heeft Cargo Commander RPG elementen, door steeds meer verschillende containers te vinden stijgt het karakter in level. Dit heeft tot gevolg dat het schip upgrades krijgt en biedt op een gegeven moment ook de mogelijkheid om betere wapens en dergelijke te kopen.
Besturing
De besturing is muis/toetsenbord, dat is voor iemand als ik die de laatste jaren voornamelijk console games speelt wel even wennen. Maar voor velen schijnt deze prehistorische methode nog steeds prima te werken. Bewegen gaat met de toetsen A en D, springen met de E of de spatiebalk. Al gelang naar de voorkeur van spagaat waarin je je vingers wilt hebben. Schieten en boren gaat met respectievelijk de linker- en rechtermuisknop. Eén feature aan de muis besturing vind ik erg handig. Met de mousewheel, of in mijn geval de touch mouse, kan in- en uitgezoomd worden. Zo kan steeds gekozen worden of een totaaloverzicht van alle containers wenselijk is, of juist een container up close. Zodat de vijanden goed in beeld zijn. Het spel speelt in alle gevallen gewoon verder, dus het is aan de speler om op het juiste moment het juiste zoomlevel te gebruiken. Oh ja, en dit spel heeft een ‘Fuck You!’ button. Welke toets dat is, zoek je zelf maar uit.

Graphics en geluid
Het spel heeft een cartoony stijl, de trailer laat dat wel goed zien. Het is niet spectaculair mooi, maar in de hoogste resolutie ziet een en ander er wel scherp uit. Het in- en uitzoomen is leuk gedaan, vooral omdat op het eigen schip dan grappige details zichtbaar worden. Zoals het toilet en de tekeningen die het zoontje van het speelfiguur gemaakt heeft.
Naar eigen zeggen van de makers zijn de levels generiek en worden ze willekeurig samengesteld per sector. Dat betekent aan de ene kant dat geen level hetzelfde is, maar aan de andere kant dat alles wel erg op elkaar lijkt. De mutanten in de verschillende containers zien er ook allemaal een beetje hetzelfde uit, de verschillen zitten voornamelijk in de grootte.
Het geluid is degelijk en bij een indie spel hoort natuurlijk een indie muziekje. Een soort alternatieve country, met een stemmige steel guitar. Maar moest het nu het hele spel lang hetzelfde riedeltje zijn? Gelukkig krijgt het schip de mogelijkheid dit uit te zetten, zodra je een aantal levels gestegen bent.

Online
Cargo Commander heeft geen multiplayer of coöp, maar toch wordt de online community erbij betrokken. Er kunnen sector passes verdient worden en deze geven toegang tot andere levels. De levels kunnen naar eigen keuze aangekocht worden en elke heeft zijn eigen ranking van highscores. Zo sta ik op het moment van schrijven op nummer 2 in de sector Cumguzzler. Tijdens het spelen wordt voortdurend getoond welke de eerstvolgende op de ranking is met zijn of haar score. Dit nodigt wel uit om steeds een stukje verder te spelen. Een ander grappig detail is dat in de containers de lijkjes gevonden kunnen van medespelers die ter plaatse de geest geven hebben. Even de zakken leeg halen is geen probleem, zelf hebben ze toch niets meer aan hun waren.
Conclusie
Cargo Commander is een verantwoorde aanschaf voor iemand die eens een wat ander soort platformer wil spelen. Het is geen avontuur welke heel lang zal blijven boeien en ik vind wel dat het leveldesign wat meer échte variatie had mogen hebben. Aan de andere kant wordt het spel ook niet voor de volle mep aangeboden. Voor $9.99 verandert het als download van eigenaar, ik verwacht in euro’s een vergelijkbaar bedrag danwel getal.
Waarom wel
- Solide platformer met leuke twists
- Indie shizzle van eigen bodem
- RPG elementen
- Had ik gezegd dat dit Nederlands is?
Waarom niet
- Generiek leveldesign
- Wat meer muzak was welkom geweest
- AAAARRGHHH een vastloper op mijn iMac!!11!1
Cijfer: 7
Cargo Commander is ontwikkeld door Serious Brew en wordt uitgegeven door Digital Tribe. De game is vanaf 1 november hier verkrijgbaar voor de PC en Mac. Wij testten het op een Mac.
Vorig artikel: Logitech UE Mobile Boombox – Review
Volgende artikel: Borderlands 2 hackers actief op Xbox Live


op October 30th, 2012 om 11:15
Geinig, maar meer dan 5 euro heb ik er niet voor over denk ik. =/
op October 30th, 2012 om 11:43
Waarom is het een pluspunt dat het hier een nederlandse ontwikkelaar betreft? Vanwege de import-rechten ofzo?
TammeBroektijger Reply:
October 30th, 2012 at 12:37
Dat vroeg ik mij ook al af. Het feit dat een product van Nederlandse makelij is, vind ik niet een plus punt. Het is een leuke wetenschap, maar daar blijft het ook wel bij.
gameon Reply:
October 30th, 2012 at 12:55
Beetje patriottisme. Maar het cijfer was niet anders geweest als het van Amerikaanse origine was geweest. Het is gewoon een leuke game.
op October 30th, 2012 om 13:00
BENDE!
Alle Indygames zijn mongole neefjes en nichtjes van elkaar.
Komt dit je bekend voor?
http://www.youtube.com/watch?v=j-ULKB1-8Ko
TammeBroektijger Reply:
October 30th, 2012 at 13:04
Deze game deed me al ergens aan denken maar ik kon het niet plaatsen.
Gelukkig zijn indygames echt origineel en altijd goed enzo.
Svennusmax Reply:
October 30th, 2012 at 13:08
Stilte! Gij zult deze taal niet bezigen tegen de hivemind!
gameon Reply:
October 30th, 2012 at 13:21
Indie (en niet Indy) betekent niet perse innovatief. De definitie van een indie developer is sowieso niet zo hard, maar op deze wiki pagina wordt onder het kopje overview redelijk omschreven wat ze doorgaans gemeenschappelijk hebben.
http://en.wikipedia.org/wiki/Indie_game
Svennusmax Reply:
October 30th, 2012 at 13:22
Missing the point, you are.
Hopeless, it seems.
Megakonijn Reply:
October 30th, 2012 at 13:33
Laugh you made me.
TammeBroektijger Reply:
October 30th, 2012 at 13:30
“Therefore indie games are known for innovation, creativity, and artistic experimentation.[15] Developers may also be limited in ability to create graphics, so they have to rely on gameplay innovation.[16] Both classic game genres and new gameplay innovation has been seen.[17] However, being “indie” does not imply that the game focuses on innovation.[6]”
Lees dit stuk en realiseer hoe kut dat artikel is. Eerst zeggen dat indie games bekend staan om innovatie en daarna zeggen dat het daar niet om draait. Zoals Sven hier al aangeduid heeft (en al vaker verteld) zijn indie games niets meer dan clonen van oude games of samenraapsels van bestaande games. Er zijn enkele indiegames die wel innoveren, maar het grootste gedeelte zijn gewoon veredelde flashgames.
Reuzelbek Reply:
October 30th, 2012 at 13:39
Dit in tegenstelling tot alle triple A titels die barsten van de innovatie en originele concepten. Ik probeer hier overigens niet mee te zeggen dat indie games beter zijn dan Triple A titels, ze zijn anders en over het algemeen veel goedkoper. Ik speel allebei. Ik vind het alleen een beetje kortzichtig om alle indiegames op één hoop te gooien.
TammeBroektijger Reply:
October 30th, 2012 at 13:45
Nee, ik beweer niet dat triple A titels wel innoveren en altijd origineel zijn. Ik zeg alleen dat indie games pretenderen origineel en innovatief te zijn in tegenstelling tot de triple A titels, maar het gewoon net zoals die triple A titels schaamteloos jat van bestaande games. Ik vind de hele term indie ook gewoon een term voor pretentieuze zolderontwikkelaars.
Reuzelbek Reply:
October 30th, 2012 at 13:56
Het zijn niet zo zeer de indiegames die dat pretenderen, als wel de indiekomjoenitie. Van die moeilijke kijkende hipsters die roepen dat indie ten aller tijden beter is.
Ik vind het zelf storender dat een Activision durft te zeggen dat MW2 de wereld van de shooters voor eeuwig veranderd heeft, over pretentieus gesproken.
TammeBroektijger Reply:
October 30th, 2012 at 13:58
Ik ben blij dat je dit zegt. Dan kunnen we het er denk ik samen over eens zijn dat indie ontwikkelaars en de mainstream ontwikkelaars eigenlijk gewoon een pot nat zijn.
Reuzelbek Reply:
October 30th, 2012 at 14:03
Volledig eens.
Ze proberen allebei in de kern natuurlijk gewoon hun shit aan ons te slijten. Niets meer, niets minder.
Fatybom Reply:
October 30th, 2012 at 14:16
Dat was het ook.
gameon Reply:
October 30th, 2012 at 13:40
Nee, dat is het niet. Het artikel geeft aan dat de grenzen rondom de indie scene niet zo hard te trekken zijn. Er zijn wat overeenkomstigheden, maar niet elke indie game voldoet aan elke eigenschap. De duidelijkste overeenkomsten zijn dan nog het proces van hoe de games tot stand komen. Doorgaans kleine onafhankelijke ontwikkelaars met een klein budget. Overigens is de mainstream scene ook niet zo duidelijk af te bakenen.
Maar het hele punt van het topic was Cargo Commander is een vermakelijke game. Niet perfect, maar wel de moeite waard.
Svennusmax Reply:
October 30th, 2012 at 14:29
En gejat.
Reuzelbek Reply:
October 30th, 2012 at 14:41
Ik heb allebei de trailers bekeken, maar om nou te zeggen dat het gejat is. Er zijn veel visuele overeenkomsten, absoluut, maar kwa gameplay zit er een groot verschil tussen die games lijkt me.
Overigens een beetje kort door de bocht om elke game die visueel op een andere game lijkt gelijk als gestolen te brandmerken.
Svennusmax Reply:
October 30th, 2012 at 14:59
70% gejat is ook gejat.
Reuzelbek Reply:
October 30th, 2012 at 15:02
Of gebaseerd op, geïnspireerd door. Niet per se gejat.
Svennusmax Reply:
October 30th, 2012 at 15:26
Reuzelhoofd! We zijn niet blind, toch?
Het concept, het verhaal en de setting zijn simpelweg 1 op 1 gekopieerd. Dat de gameplay marginaal verschilt; sois.
Dat jij dat niet wil onderkennen; ook nog tot daaraan toe.
Dat je het vergelijk maakt tussen Indie-bende en AAA-titels is ook je goedrecht.
Maar ga me niet vertellen dat je, zonder één van beide games gespeeld te hebben (!), je oordeel al kunt vellen over beide bakken digitale diarree.
Indie = kopie.
gameon Reply:
October 30th, 2012 at 15:37
En jij hebt ze natuurlijk beide gespeeld…
Reuzelbek Reply:
October 30th, 2012 at 15:44
We? Sinds wanneer reageer alsof je van koninklijk bloed hebt? Al lijken je comments wel alsof je dezelfde hersenactiviteit hebt als Prins Friso, dat dan weer wel. Als je goed kijkt is er een meer dan marginaal verschil in gameplay.
Van het pure platformen van Rochard, naar het rondvliegen en spelen met zwaartekracht in CC.
Lekker hypocriet ook, mij verwijten dat ik geen oordeel mag vellen over die games zonder ze gespeeld te hebben, om in dezelfde (!) ze af te schrijven als bagger. Zonder dat je ze zelf gespeeld hebt.
De stelling indie = kopie is lachwekkend kortzichtig.
Svennusmax Reply:
October 30th, 2012 at 15:49
Zie comment naar gameon.
LERON LEZON!
Indie = kopie.
Simpele waarheden zijn meestal de juiste.
Svennusmax Reply:
October 30th, 2012 at 15:48
Voor de twintigmiljoenmiljardste keer; leren lezen.
“zonder één van beide games gespeeld te hebben”.
gameon Reply:
October 30th, 2012 at 15:59
Maar even voor de goede orde, welke van deze beide games heb je nou gespeeld? Dat staat namelijk in geen enkel comment van je.
Svennusmax Reply:
October 30th, 2012 at 16:03
Vraag maar aan Junglejack, Nacho, TammeHoerenTemmer, Tomatenpasta et cetera. Die weten dat ook. Factchecken moet je nooit bij de bron doen. Ik zou bijvoorbeeld wel eens kunnen liegen. Journalisme 101.
Fatybom Reply:
October 30th, 2012 at 16:15
Gaat het hier ook weleens over iets anders dan Indie games?
Svennusmax Reply:
October 30th, 2012 at 16:19
Ja. Over je moeder.
Fatybom Reply:
October 30th, 2012 at 16:24
Ik denk dat Reuzelbek toch gelijk heeft over jou.
Inderdaad dezelfde hersenactiviteit als Prins Friso, kan niet anders concluderen.
Svennusmax Reply:
October 30th, 2012 at 16:26
Fijn dat je een manier hebt gevonden om je superieur te voelen aan iemand anders. Al dan niet origineel.
Dag he!
Fatybom Reply:
October 30th, 2012 at 16:33
Origineel zijn is niet echt nodig hier. We hebben het hier over Indie games en foute opmerkingen.
Zwijneveld Reply:
October 30th, 2012 at 17:13
Ik voeg ook even wat toe aan deze discussie.
op October 30th, 2012 om 21:30
Ik zou hem wel willen kopen, maar als hij al in staat is om een _iMac_ vast te laten lopen, hoe erg is het dan wel niet op mijn PC?
Laat ik het nou maar niet doen: misschien moet ik zelfs wel een driver updaten of zo of de HIMEM.SYS in de CONFIG.BAT stoppen en dan zijn de rapen gaar…