U wist het misschien niet, maar iedereen bezoeker en commenter van Duimschroef heeft een vader. Zo ook Nacho_Vidal. Zijn vader komt van oorsprong niet uit het mooie Nederland maar uit Frankrijk. Op zich geen probleem. In Frankrijk begon met 30 jaar geleden met het introduceren van de Minitel. Aangezien deze techniek stopt maar wel de 30 jaar gehaald heeft had Nacho_Vidal hier een gesprek over met zijn vader. Omdat het leuk is te lezen en het ergens een soort voorloper van internet is besloot Nacho ons dit te mailen. En dan plaatsen wij dat. Hou er rekening mee dat de tekst na de klik geschreven is door een Fransman. Ondanks zijn miljoenjard jaren in Nederland is deze allochtoon nog steeds niet instaat het 100% vlekkeloos te kunnen tikken, maar u snapt het verhaal.
Hoi Nacho,
In de zomer 1982 (misschien was het in 1983) was ik in Nantes (F) met vakantie bij mijn vriend Jean-Lou. Eén van zijn vrienden kon zijn Minitel bij France Télécom ophalen, ze werden toen gratis gegeven om de papier van de Telefoonboeken uit te sparen. Maar hij zag de nut nog niet van in. Ik wel. Dus voor mij is ie de Minitel gaan halen met zijn bromfiets. Ik had een Minitel om in Nederland te gebruiken. Misschien was ik de enige in hele Nederland in die tijd met een Minitel. Stel je voor, en nieuwe wereld zou onder mijn ogen verschijnen, enige probleem ik moest in bellen op een franse nummer. Ik heb het niet zo lang volgehouden vanwege de telefoonkosten. Maar leuke herinneringen aan de Minitel overgehouden.

Niet velen weten het nog, maar vooraleer het internet er was, bestond er in Frankrijk een voorloper, Minitel. In een periode waarin er nog geen personal computers waren, deelde France Telecom aan gezinnen kleine terminals uit, voorzien van een toetsenbord dat helemaal niets weg had van onze QWERTY toetsenbord.

Minitel bleef, gek genoeg, nog altijd winstgvend voor France Telecom, want er zijn nog altijd één miljoen terminals in gebruik. Nu heeft echter France Telecom besloten de stekker uit dit project te trekken, omdat het niet langer het netwerk wil onderhouden waarop Minitel draait. Een stukje geschiedenis wordt zo afgesloten.
Sommigen verwijten Minitel, aldus Business Insider dat het de doorbraak van het internet in Frankrijk afgeremd heeft. Hoe dan ook zij, Frankrijk heeft ondertussen die schade wel ingehaald, want het bezit nu een van de beste en goedkoopste breedbanden ter wereld. En dat is dankzij Free, een nieuwe ISP die de traditionele markt overhoop schudde en de andere providers dwong goedkopere prijzen te hanteren. Het mooie van het hele verhaal is dat Free opgericht werd door… Xavier Niel, die ook mee aan de wieg stond van Minitel.
Via deze terminal kon men telefoongidsen raadplegen, trein- of vliegtuigtickets bestellen, deelnemen aan bulletin boards, de weersvoorspelling bekijken, goederen bestellen via postorder, zelfs internetbankieren. Uiteraard was de informatie op het scherm eenvoudig van vormgeving – tekst met heel beperkte afbeeldingen.
Om gebruik te maken van de dienst, Minitel geheten, moest je een abonnement nemen en werd je verbruik berekend op basis van het aantal minuten. De de dienst was gebaseerd op een volledig ander protocol dan de TCP/IP die gebruikt wordt voor het internet, het X.25 protocol.

Simpel of niet, Minitel was een groot succes. In 1999 waren er zo’n 25 miljoen gebruikers, wat neerkomt op 42% van de Franse bevolking. Maar daarna ging het steeds meer bergaf, door het internet waar je meer zaken kon aanbieden.
Vorig artikel: Blizzard geeft toe dat er te weinig te doen is in Diablo III
Volgende artikel: Spelen met EterRNA kan de wereld redden



op July 5th, 2012 om 17:34
Ik zal de spelfouten maar even niet zien, gezien het feit dat Nacho sr. een allochtoon is (EN NACHO ZELF DUS OOK!). Leuk verhaaltje verder.
Heb het even nagevraagd bij m’n vader (francofiel) en die kent het ook goed. Hij wordt helemaal enthousiast als ik ‘minitel’ zeg. Ik hou er dus maar over op.
op July 5th, 2012 om 18:52
Grappig, hier had ik echt nog nooit van gehoord. En dit stukje tekst moet je gewoon met een Alo, Alo accent in het achterhoofd lezen, dan is het wat minder tenenkrommend.
PEBKAC Reply:
July 5th, 2012 at 19:01
Ah, ‘Allo ‘Allo, Ze Cafe Rene.
http://www.tudou.com/programs/view/7X1Tr1POIP8/?fr=rec1
Tomatenketchup Reply:
July 5th, 2012 at 20:00
It is I, Leclerc.
PEBKAC Reply:
July 5th, 2012 at 21:06
Leclerc “Is he one of us?”
Rene “No, he’s one of THEM”
Gruber “Don’t go telling everybody!!”
op July 5th, 2012 om 19:08
Minitel is voor mij persoonlijk de eerste, échte vorm van internet. En omdat het in La Belle France is geïntroduceerd, schuilt daar ook gelijk het probleem. Minitel zou wereldwijd zijn geëxplodeerd (a la les interwebz) als de Franse markt niet zo’n nationalistische en snobistische inslag had gehad. En nog steeds heeft, trouwens.
Het Franse volk is zo enorm intern gericht, dat dit product niet werd begrepen door de wereld, laat staan gecommercialiseerd. Het volk staat zichzelf continu in de weg door niet te conformeren naar mondiale ontwikkelingen. Het is niet voor niets dat Fransen vaak “valse arrogantie” wordt verweten. De Minitel is daar het slachtoffer van, want het was een geweldige uitvinding.
Leuk om te lezen dit stuk. Nostalgie van de pa van Nacho, te weten Gore Vidal. http://tinyurl.com/7q8qqan
Nacho_Vidal Reply:
July 5th, 2012 at 19:19
Ik moet toch een aantal puntjes verdedigen. Of verdedigen. Kijk de Fransen zijn soms inderdaad erg op zichzelf gericht. Maar waar trek jij de vergelijking, met ons, de Nederlander? En welke Nederlander dan? Die uit Vaassen, of die uit een grote stad als Rotterdam?
Enfin, ik maak er even een beetje een dooddoener van, want ook in Frankrijk zijn verschillende soorten mensen. Of je nu op het platte land komt, of in een grote stad als Marseille. Vaak ook wordt het Franse volk verweten dat ze geen Engels kunnen. Maar waarom zouden ze met meer dan 60 miljoen inwoners? Net als in Duitsland krijgen ze de meeste van hun programma’s nagesynchroniseerd op de buis. Ik vond het persoonlijk ook altijd zo vreemd dat ik niet goed kon communiceren, maar met terugwerkende kracht snap ik dat het door mijn ervaringen met MTV en andere Engelstalige programma’s kwam dat ik beter Engels kon dan zij konden praten.
Over Minitel kan ik weinig zeggen, dat heb ik nooit bewust meegemaakt. En het zal ook best dat het door hun koppigheid en hun zogenaamde arrogantie nooit is doorgebroken naar de ‘grote wereld’. Maar je moet het ook gewoon kleinschaliger zien. Op het laatste moment werd Minitel nog door 1 miljoen gebruikers gebruikt. En dat waren hoofdzakelijk ouderen, die niet bekend zijn met het internet.
De rest van Frankrijk en de wereld heeft wel die ontwikkeling meegemaakt.
Elk volk heeft zijn nukken, vooral nukken. Want eigenlijk is iedereen irritant en lopen of rijden ze voor mijn voeten. En de eerste de beste persoon die nog in een straal van 100 meter durft te zeggen ‘Frankrijk, mooi land, alleen die inwoners he’ beuk ik zo hard op zijn hoofd dat hij alleen nog maar ‘Omelet du Fromage’ kan uitkramen.
Svennusmax Reply:
July 5th, 2012 at 19:29
Ten eerste is het niet ‘Omelet du Fromage’, nepfransoos. Het is ‘omelet au fromage’. Dexter had het keihard fout, en dat is ironisch. Omdat hij een genie zou moeten zijn.
Ten tweede zal ik je het vergelijk, dan wel verschil tussen Fransen en Nederlanders, geven door middel van een tweetal voorbeelden;
1. Een verplichting is dat op de Franse radio 70% van de muziek tussen 8 uur ‘s morgens en 8 uur ‘s avonds van Franse artiesten moet zijn.
2. Als een Franse sporter niet voor het nationale team uitkomt, kan hij of zij worden uitgesloten van het spelen voor zijn of haar club. Het vaderland gaat voor alles: allons, enfants de la patrie!
Dit is nog maar het topje van de chauvinistische ijsberg.
Frankrijk is een schitterend land. Alleen jammer van al die Marokkanen. En Algerijnen. En Fransozen.
Nacho_Vidal Reply:
July 5th, 2012 at 19:49
Als Le Pen opkomt dan speelt altijd de Marseillaise.
Kostelijk.
Zwijneveld Reply:
July 5th, 2012 at 20:02
Dat heeft enkel en alleen te maken met het revolutionaire karakter van dat lied…
Tomatenketchup Reply:
July 5th, 2012 at 20:05
Inderdaad, Fransen zijn zo chauvinistisch als de pest. Maar ik ken helaas nog wel mindere volken dan de Fransen. Friezen, Russen, Marokkanen, Veendammers, Rotterdammers, Amsterdammers en zo kan ik nog wel ven doorgaan.
Zwijneveld Reply:
July 5th, 2012 at 20:07
LIMBURGERS
Alfred E. Neuman Reply:
July 5th, 2012 at 20:26
Ouwehoer niet zo slap man, er is niks maar dan ook echt helemaal niks mis met een gezonde dosis nationalisme. Dat wij in NL nauwelijks nationalisme kennen zegt meer over ons dan over de Fransen.
Ik ben een rasechte Hollander en een nationalist, gewoon omdat ik trots ben op mijn land en mijn familie die hier al meer dan 400 jaar woont.
Eigenlijk zouden veel hollanders nog wel wat kunnen leren van die Fransen.
Onntopic: Leuk stukje, interessant om te lezen over die “oude” techniek. De spel- en stijlfouten vind ik wel grappig eigenlijk, mijn zwager is Frans en die maakt precies dezelfde fouten.
Nacho_Vidal Reply:
July 5th, 2012 at 20:44
Wees blij dat het je zwager is. Als mijn vader vroeger kwaad werd dan begon hij in het Frans te vloeken. Jaren later begreep ik pas wat hij precies bedoelde.
Tomatenketchup Reply:
July 5th, 2012 at 20:52
Vloekende Fransen kan ik op de een of andere manier nooit serieus nemen. Duitsers daarentegen maken schreeuwend en vloekend veel meer indruk op mij.
Zwijneveld Reply:
July 5th, 2012 at 20:54
Weet je wie ook goed kon vloeken en schreeuwen in het Duits?
Alfred E. Neuman Reply:
July 5th, 2012 at 21:03
Linda de Mol?
Tomatenketchup Reply:
July 5th, 2012 at 21:04
Louis van Gaal?Kudt, de verkeerde reply.
PEBKAC Reply:
July 5th, 2012 at 21:10
Die dikke van de PLUS reclame?
Nacho_Vidal Reply:
July 5th, 2012 at 21:15
Ik weet het al. Het is Horst Tappert.
Een van de meest beruchte Nazi’s uit de geschiedenis.
Tomatenketchup Reply:
July 5th, 2012 at 21:27
Alleen die naam al, bij het uitspreken er van krijg ik gelijk een gore smaak in m’n bek.
Nacho_Vidal Reply:
July 5th, 2012 at 21:04
Karel de Grote ?
Zwijneveld Reply:
July 5th, 2012 at 21:45
alleen tegen z’n paard.
Tomatenketchup Reply:
July 5th, 2012 at 21:06
Louis van Gaal?
Zwijneveld Reply:
July 5th, 2012 at 21:45
UND VIELLEICHT DIE WELT!
Tomatenketchup Reply:
July 5th, 2012 at 22:19
Der Tod oder die Gladiolen!
Zwijneveld Reply:
July 5th, 2012 at 22:26
Und grussen und ein dikke kus von die mutties
Svennusmax Reply:
July 5th, 2012 at 23:08
Dus jij bent trots op de plek waar jij bij toeval geboren bent? Wat ben je toch een intelligente jongeman.
“He who joyfully marches to music rank and file has already earned my contempt. He has been given a large brain by mistake, since for him the spinal cord would surely suffice. This disgrace to civilization should be done away with at once. Heroism at command, how violently I hate all this, how despicable and ignoble war is; I would rather be torn to shreds than be a part of so base an action. It is my conviction that killing under the cloak of war is nothing but an act of murder.”
― Albert Einstein
Dat laatste stukje over de oorlog mag je dubbel lezen. Dat is namelijk het verlengde van “trots zijn op de kut waaruit je gekropen bent”.
Nutbag Deluxe Reply:
July 5th, 2012 at 23:33
Het gaat niet om de plek waar je bent geboren, het gaat om je vaderland, trots zijn op zaken die je volk heeft gepresteerd. Dat klinkt logischer dan ‘trots zijn op de plek waar je bent geboren’.
Svennusmax Reply:
July 5th, 2012 at 23:37
Welk volk? Het germaanse? De mengelmoes judeo-germanen? De mengelmoes Frans-Duits-Engels-Nederlands? Friezen?
Er is geen volk, simpele. Er is alleen ras.
http://i.imgur.com/zXJBU.jpg
Nutbag Deluxe Reply:
July 5th, 2012 at 23:49
Oh nee? Dus jij beweert dat er geen cultureel verschil zit tussen Duitsers en Nederlanders? Er zit verschil in mentaliteit, in gebruiken enz. Het zit in kleine dingen, maar het verschil is er wel. Fuck, kijk naar de Fransen die jij als chauvinistische varkens beschouwd (en daar kan ik je niet geheel ongelijk in geven). Zijn Fransen van een ander ras als Nederlanders? Dat denk ik niet.
Simpele.
Svennusmax Reply:
July 5th, 2012 at 23:53
Er zit tussen Oost-Nederlanders en West-Duitsers amper “cultureel” verschil.
Er zit tussen West,- en Oost-Duitsers mijlenver “cultureel” verschil.
Er zit tussen Oost-Duitsers en West-Polen amper “cultureel” verschil.
Wat is je punt?
Cultuur heeft niets met “volk” of ras te maken.
“Zijn Fransen van een ander ras als Nederlanders? Dat denk ik niet.”.
NEE! DAT IS MIJN FUCKING PUNT!
Nutbag Deluxe Reply:
July 5th, 2012 at 23:56
Er zit verschil in gebruiken en mentaliteit, dat is beter verwoord dan ‘cultureel’. En daar kan je trots op zijn. Dat is mijn punt. Het verschil wordt niet alleen bepaald door ras, het wordt ook bepaald door de gebruiken, ideeën en mentaliteit van een volk binnen landsgrenzen.
Svennusmax Reply:
July 6th, 2012 at 00:00
Gelul. Want die grenzen staan alleen op een landkaart. En die hebben we zelf uit onze duim gezogen.
Gebruiken; aangeleerd.
Ideeën (probleemoplossend vermogen); rasgebonden.
Mentaliteit; rasgebonden.
Basta.
Nutbag Deluxe Reply:
July 6th, 2012 at 00:05
Leg me dan eens uit hoe het komt dat Fransen chauvinistische hufters zijn, maar Nederlanders niet? Terwijl we van hetzelfde ras zijn?
Svennusmax Reply:
July 6th, 2012 at 00:08
Wel eens in Friesland geweest? Of Limboland? Of met een Walloniër gesproken?
Chauvinisme is van alle rassen. En het ene is nog meer onterecht dan het andere.
Had ik je al eens verteld dat de gemiddelde mens enorm dom is? Nee? Nou, nu wel. En daarom dus.
Zwijneveld Reply:
July 5th, 2012 at 23:52
Onzin. Er bestaat wel degelijk een volk naast een ras. Maar over deze kwestie hebben meerdere filosofen boeken vol geschreven. Kijk voor de gein eens op wikipedia: ‘Het woord volk kan inwoners van bepaald land betekenen, bijvoorbeeld het Belgische volk. In dit geval kan men het begrip volk min of meer als het synoniem voor het begrip onderdaanschap of staatsburgerschap beschouwen.’ Ja dat is wikipedia ja, en nee dat is niet altijd honderd procent waar. Maar zoals ik al zei valt er over de kwestie genoeg te lullen. Over het algemeen spreekt men van een volk als het gaat om een cultureel geheel en van een ras als het gaat om een etnisch geheel. Dus niet zo dom lullen over dat er geen volk is, want volkeren bestaan wel degelijk.
Svennusmax Reply:
July 5th, 2012 at 23:57
Oh ja? En wat is het joodse “volk” dan? Religieus, ethnisch of topografisch verbonden? Roept u maaarrrrrr!
Er. Bestaat. Alleen. Ras.
De rest is aangeleerd. En om weer terug te keren bij het initiële punt; “trots” zijn op iets wat je is aangeleerd zonder daar zelf een prestatie voor te leveren, is compleet debiel.
Nutbag Deluxe Reply:
July 6th, 2012 at 00:06
Vind jij het ook debiel om trots te zijn op je zoontje als die zijn zwemdiploma haalt?
Svennusmax Reply:
July 6th, 2012 at 00:09
DAT IS EEN PERSOONLIJKE EN FYSIEKE PRESTATIE, DOMKOP!
Nutbag Deluxe Reply:
July 6th, 2012 at 00:12
Denk eraan: Caps lock is cruise control for cool. Use it wisely. Wilde jij beweren dat, ik noem een zijweg, de uitvinding van de compact disc door Philips geen fysieke prestatie is? Echt, het is net zo logisch om trots te zijn op je zoontje voor een prestatie als het is om trots te zijn op de prestaties van je volk, wier gebruiken en mentalieteit dan wel is aangeleerd, maar anders is dan dat van volken buiten de landsgrenzen.
Svennusmax Reply:
July 6th, 2012 at 00:14
/facepalm
De CD is uitgevonden door een hele grote groep wetenschappers uit verschillende landen, die bij Philips werkten.
Je hebt jezelf zojuist gediskwalificeerd.
Tot ziens.
Nutbag Deluxe Reply:
July 6th, 2012 at 00:17
Oké dude. Ik zei ‘ik noem maar een zijweg’ en de CD was het eerste wat in me opkwam. Dan noem ik maar de kunstnier. Ga je nog in op mijn argumenten of druip je af met je staart tussen je benen?
Svennusmax Reply:
July 6th, 2012 at 00:18
Welk argument?
Zwijneveld Reply:
July 6th, 2012 at 15:44
Neem bijvoorbeeld de tweede Engels Nederlandse oorlog, de tocht naar Chatham. Daar ben ik best wel trots op.
Zwijneveld Reply:
July 6th, 2012 at 15:39
Je neemt een ras als voorbeeld terwijl ik het over volkeren heb. Mijn punt blijft staan.
Zwijneveld Reply:
July 5th, 2012 at 23:33
Ik vind er wel wat in zitten, in die eerste zin. Alleen ‘respect’ in plaats van ‘contempt’. Die Albert sprak trouwens een aardig woordje engels als ik dit zo lees.
Nutbag Deluxe Reply:
July 6th, 2012 at 00:21
Het is een discussie, hanglul, geen wedstrijdje stroef ouwehoeren. En reply gotverdegotver eens op een comment van mij die lager in de replychain staat.
op July 5th, 2012 om 23:34
Ik meen me te herinneren dat er rond die tijd een soortgelijk systeem in de VS bestond. Effe Googelen.
op July 6th, 2012 om 08:56
HET ENIGE EN MEEST PURE RAS IS DIT:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eersteling_(aardappel)
HEIL!
Nutbag Deluxe Reply:
July 6th, 2012 at 16:08
Zout toch op met die zandpiepers.
op July 6th, 2012 om 14:50
@Nutbag Deluxe
De Minitel is in veel landen geïntroduceerd, maar alleen in Frankrijk succesvol geweest. Niet door chauvinisme, echt niet! Maar door een goed verdien model: http://en.wikipedia.org/wiki/Minitel
Door de wel bekende remmende voorsprong zijn ze achtergebleven met Internet. Frankrijk heeft ondertussen die schade wel ingehaald, want het bezit nu een van de beste en goedkoopste breedbanden ter wereld. En dat is dankzij Free. Dus niets chauvinisme of eigenwijzer te zijn, nee daar koop je niets voor, gewoon doe…
Zwijneveld Reply:
July 6th, 2012 at 15:45
Hallo vader van Nacho!
Tomatenketchup Reply:
July 6th, 2012 at 16:10
+1 voor registreren. Was mijn vader ook maar zo progressief.
PEBKAC Reply:
July 6th, 2012 at 16:26
Als mijn pa zich zou registeren hoor ja alleen wat van hem als het over Transport Tycoon gaat. Dus idd hulde, maar mijn ouweheer mis je hier niet…
Zwijneveld Reply:
July 6th, 2012 at 17:22
Mijn vader heeft geen flauw idee wat TTD is, laat staan dat hij ooit een computerspelletje heeft aangeraakt.
Svennusmax Reply:
July 6th, 2012 at 20:05
Dat komt omdat jouw vader al 27 jaar in TBS-kliniek De Kijvelanden zit. En daar je ma heeft ontmoet. Je verwekking was dan ook niet geheel vrijwillig.
Nutbag Deluxe Reply:
July 6th, 2012 at 16:19
Oké, ik snap het. Ik doelde eigenlijk op een ander systeem, met dezelfde functionaliteit, maar ik kan de naam niet meer vinden. Helaas.
op July 6th, 2012 om 17:03
Mijn vader. De grote Oebidoebi.
Nacho_Vidal Reply:
July 6th, 2012 at 17:48
Mijn vader moet alleen wel gaan leren dat hij met Wikipedia niet erg geliefd wordt op Duimschroef.
Svennusmax Reply:
July 6th, 2012 at 20:05
Boeien. Ik vind jouw pa tof. Met zijn auto. Ondanks (!) dat hij Fransoos is.
op July 6th, 2012 om 21:48
@Nacho_Vidal dat wist ik niet dat Wikipedia “not done” was. Ik dacht dat het een bron van kennis was. Een soort van Heilige Graal :-) maar je ziet je bent nooit te oud om te leren!
Nacho_Vidal Reply:
July 6th, 2012 at 21:51
Dat leg ik je nog wel uit.
Trouwens, mag ik 200 euro van je lenen? Oja en nog wat. Je moet gewoon op de reply knop drukken. Tenzij dat niet meer kan omdat het maximaal aantal comments is gegeven aan een bepaalde comment.
devadervanNacho Reply:
July 6th, 2012 at 22:01
Ik weet het wel, maar dat vind ik grafisch niet mooi, oops!
Nacho_Vidal Reply:
July 6th, 2012 at 22:05
Oja en als je toch bezig bent, verander gelijk je profielfoto. Dat kan linksboven. Bij opties.
Nutbag Deluxe Reply:
July 6th, 2012 at 23:54
Nee, Duimschroef is borked. Ik wilde net eens een foto van mijn favoriete spel wat ik nooit heb gespeeld, Mystery of the Druids, instellen, maar het werkt niet. Potver.
JungleJack Reply:
July 7th, 2012 at 00:39
DAT was pas een ranzige, bugged, slecht ingesproken, crashende fakking slechte adventure game.
Nutbag Deluxe Reply:
July 7th, 2012 at 00:41
Ik weet het. Ik heb eens een stream gekeken. Ik heb me toen compleet slap gelachen. Wat een spel.
gameon Reply:
July 6th, 2012 at 22:08
Ik gebruik de wikipedia anders ook erg vaak. Voor mij is dat nooit niet not done.
op July 6th, 2012 om 22:32
Ga je nu commanderen naar je vader? Grapje, heb geprobeerd maar ik heb geen leuke foto…
Nacho_Vidal Reply:
July 6th, 2012 at 22:37
Doe die ene van ons 2 dan waarbij ik bij je op schoot zat. Volgens mij was ik 8 ofzo. We waren volgens mij beiden naakt.
Nacho_Vidal Reply:
July 6th, 2012 at 22:43
Nee, ik zit te ouwehoeren. Kies gewoon een foto van Steve Jobs ofzo. Of van een broodrooster.
devadervanNacho Reply:
July 7th, 2012 at 17:12
De Minitel was toch makkelijker, maar niet heus. Ik zat te pochen ooit tegen mijn vriend Jean-Lou dat we mooie stranden had in Holland… weet je wat ie zei? Ja, maar wij hebben de Minitel, hij was wel grappig die Jean-Lou.
PEBKAC Reply:
July 8th, 2012 at 10:25
Hehe, props voor die avatar!