Wat de neuk is er gebeurd met… Klonoa

Het is het jaar 1997 en ik ben een enorme aanhanger van de Playstation. De eerste uiteraard. Eigenlijk speel ik niets anders dan Playstation en op een dag krijg ik Klonoa: Door to Phantomile in handen. Op de hoes zie ik een raar soort lopende kat met oren van een konijn en zonder de achterkant te bekijken stop de disc in mijn PSX. Ondanks dat het er vrolijk uit ziet en ik natuurlijk liever iets heb met bloed op mijn beeld en stoere wijven die alles en iedereen in elkaar slaan. Niet een springende flapoor. Maar toch…

Wat ik mij nog niet besefte op het moment dat ik Klonoa begon te spelen was dat de game een enorm goede platformgame was. Misschien wel één van de beste uit die tijd. Ik bleef de game avonden achter elkaar spelen en kon er geen genoeg van krijgen. Deze flapperende goedzak had mij in zijn pocket. In die tijd was het wat lastig om meer informatie te vinden over games en karakters dan tegenwoordig. Eén zoekactie op Google en je komt op een Wikipedia pagina waar bijna alles wel te vinden is. Dit heb ik in 2009 gedaan toen de Wii versie van het eerste deel uitkwam en daar kwam ik toch meer optredens tegen van het karakter dan ik wist, maar helaas kwam er ook snel een einde aan de hoop die ik had voor een echte derde Klonoa game.


 

Wie hij is en wat hij doet

Klonoa is vertaald naar het engels Dream Traveler en dat is precies wat Klonoa ook moet doen. Op deze plekken moet de held de staat van de dromen herstellen. Het karakter was in het begin een stuk schimmiger dan dat wij hem nu kennen. De ontwerper Yoshihiko Arai vond echter dat er iets meer kleur in moest en dat werd het karakter en de wereld zoals wij die nu kennen. De game werd gemaakt in een 2.5D perspectief. De speler had interactie met de achtergrond van de levels en bij het spelen draaide de levels mee met de weg die voor de speler was uitgestippeld. Hoe de Playstation één versie verkocht is helaas wat lastig te achterhalen. De enige cijfers die te vinden zijn zijn de Japanlandse. Daar gingen er slechts 180.000 over de toonbank. Niet heel erg geweldig, maar de wereld was nog niet van Klonoa af, gelukkig.


 

De rest is geschiedenis

Het volgende optreden van Klonoa was niet in de Klonoa 2 op de Playstation 2, maar in de game Kaze no Klonoa: Moonlight Museum. Deze kwam in 1999 uit voor de Wonderswan maar enkel in Japan. In 2001 was de hele wereld wederom aan de beurt. Voor de Gameboy Advance kwam Klonoa: Empire of Dreams uit en de Playstation 2 kreeg Klonoa 2: Lunatea’s Veil. Het echte tweede deel in de reeks. Ook de tweede game verkocht niet als zoals een Grand Theft Auto of een Fifa. Slechts 330.000 stuks over heel de wereld verdwenen er de kasten in van de gamers. En dat is raar. Want de game deed het bij de pers enorm goed. Met een gemiddelde van een 9,1 kan je spreken van een enorm goede game. De GBA versie verkocht een stuk minder en scoorde ook een heel stuk minder. Met slechts een 5,2 moest deze game zich in een hoekje gaan schamen. Waar men zich ook voor kon gaan schamen was de game die in 2002 uitkwam.


 

En hier, ging het mis

Een trend was het in die tijd, een trend die voor mij persoonlijk de verkeerde weg in sloeg. Niet alleen voor deze game maar voor elke reeks. Er moesten spin-offs komen. Karakters werden in autotjes gepropt en werden “racehelden”. Er moest gevochten worden of de bikini’s kwamen uit de kast en de normaal vechtende of springende karakters belanden op een strand. Om te volleyballen. Zo ook Klonoa in de zeer pakkende titel Klonoa Beach Volleybal. Ook in dat jaar kwam Klonoa Heroes: Densetsu no Star Medal uit, een RPG. Echter was deze wederom alleen voor Japan maar de titel Klonoa 2: Dream Champ Tournament kwam tevens in het zelfde jaar uit voor de Gameboy Advance. De RPG heb ik zelf nooit gespeeld, maar Dream Champ Tournament op de GBA wel. Dit was geen slechte game, maar het mist datgene dat het eerste en tweede deel wel hadden. Het is lastig om de vinger er op te leggen, maar ze brachten voornamelijk veel plezier. Die glans was wel een beetje verdwenen.

En nu?

In 2009 kwam deel één opnieuw uit maar dan voor de Wii. Uiteraard was deze versie opgepoetst. Zoals u in de video hier onder kan zien stak de gameplay prima in elkaar en was deze stiekem nog wel iets beter dan die van Playstation één. De cutscenes echter waren van de PSX toch een stuk beter. Ook voor de Playstation 3 kwam de game uit als downloadable game, helaas zijn hier geen cijfers van. Van de Wii versie wel. Slechts 120.000 exemplaren zagen de binnenkant van een consumenten Wii en dit is ook de reden dat we Klonoa waarschijnlijk nooit meer terug zien. Namco Bandai weet ons te vertellen dat ze er een hard hoofd in hebben ooit nog een Klonoa game te mogen promoten. Mede door de slechte verkoopcijfers van de Wii. Maar is Klonoa dan totaal verdwenen?

Vast niet. Want buiten deze games waarin de twee benige poes met de grote oren de hoofdrol speelt, zijn er ook nog wat cameo’s geweest. Zo was de held te zien in Moto GP, Alpine Racer 3 en Taiko no Tatsujin. Maar ook in Namco x Capcom. In alle Tales Of-games zit wel een reverentie naar het karakter. In de vorm van een kostuum, knuffelbeest of bijvoorbeeld een standbeeld. Een echt Klonoa 3 zit er dus niet in en dat is aan de einde van dit verhaal en het navragen bij Namco wel een beetje en domper. Ik ga duik de retrozolder op, pak deel één uit de kast en ga er nog eens goed voor zitten. Want dat is waar we het mee zullen moeten doen.

Mocht u nog een karakter of reeks hebben waarvan u zich afvraagt wat er mee gebeurd is, schroom niet en mail ons.


Vorig artikel:
Volgende artikel:

13 reacties op “Wat de neuk is er gebeurd met… Klonoa”

  1. Nooit van gehoord…

    JungleJack Reply:

    *gasp* Echt niet?!

    Nutbag Deluxe Reply:

    Seconded. Nou was ik drie twee toen het spel uitkwam, dus dat pleit in mijn voordeel.

    Duruk Reply:

    Ik had er ook nooit van gehoord. Maar dat kan misschien zijn dat ik nooit een speelstation heb gehad.

    Lucifer Reply:

    nope ik ook niet..

  2. Geweldige game, brings back good memories. Jammer dat we waarschijnlijk nooit meer iets van deze game horen, want ik zou hem graag als arcade game terug willen zien op een huidige of next-gen console.

  3. *plop*

    http://www.cracked.com/blog/the-6-greatest-video-games-well-never-get-to-play/

    Nutbag Deluxe Reply:

    Dope shit, niggah.

    Nacho_Vidal Reply:

    http://www.youtube.com/watch?v=J8NnKUH88g8

    Thanks bitch

  4. ik lees elke keer cloaca

    Tomatenketchup Reply:

    Je bent niet de enige.

  5. Ik kende ‘m niet. Maar hoezo vind je de cut scenes op de PSX beter dan op de Wii? Is minder pixels leuker?

    JungleJack Reply:

    Nee, omdat de Wii er grafisch zo lekker goed uit ziet *proest*
    http://www.duimschroef.nl/manualuploads/lekkerrond.JPG

Plaats uw reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Powered by JK IT